Februari de tweede maand van 2013 - Reisverslag uit Waarland, Nederland van Arie en Nelleke - WaarBenJij.nu Februari de tweede maand van 2013 - Reisverslag uit Waarland, Nederland van Arie en Nelleke - WaarBenJij.nu

Februari de tweede maand van 2013

Door: Nelleke

Blijf op de hoogte en volg Arie en Nelleke

04 Maart 2013 | Nederland, Waarland

Hallo Dagboek,
Want een reisdagboek is het nog niet, dat komt misschien nog.
Hoewel op dit moment hangt dat af van Arie zijn knie.
Er is een MRI van gemaakt, waar we de uitslag nog niet van weten!
Dat er is niet helemaal in de haak is, is wel duidelijk. Arie krijgt steeds meer last van deze knie.
Hoe onze reisplannen eruit gaan zien is wat ongewis.
Wel hebben we, positief gezien, de treintickets in het vooruit geboekt.
Half juni van Heerhugowaard naar Lubeck en half juli van Berlijn naar huis.
Het voornemen is om langs de Oostzeekust te gaan fietsen, enkele eilanden te bezoeken en via de Poolse grens naar vrienden in Neustrelitz.
Dan vandaar naar Berlijn en dan op de trein.
Maar dat ligt allemaal in het verschiet.
Eerst het nu en dat is dit dagboek van februari.
Februari begon met een mooie wandeling door de bossen van Schoorl. Georganiseerd door het Noordhollands Dagblad en die wandelingen zijn altijd erg mooi.
Het weer wat koud maar aangenaam. Slecht weer is er in feite niet wanneer je je kleding erop aanpast.
De wandeling was pittig omdat er veel geklommen werd door de duinen en vaak rul zand.
Op 4 februari kwam de Kunstcommissie Harenkarspel bij ons thuis. Er moesten foto's van wat "kunstwerken"worden gemaakt. Die komen dan eerdaags in de folder van het Kunstweekeinde, eind mei.
In die folder komt een fiets-autoroute, met een kleine beschrijving wat er op alle adressen te zien is.
Maaike was jarig en dat werd een gezellige dag voor haar.
Bezoek van dierbaren en weer een jaartje ouder. Hoewel dat niet te zien is.

Omdat we een paar scheuren hadden in onze muur van de keuken kwam er een stucadoor. Die heeft alles keurig gerepareerd alleen hadden we toen enorme witte vlakken op de licht grijze muren.
Een aantal dagen erna de muren in een donker grijze kleur geverfd, ziet er mooi uit. de kleur bevalt ons zo goed dat het kleine halletje en de entreehal nu ook van grijs is voorzien. De deuren toen ook maar in de hoogglans lak en zo ben je dan weer een paar dagen lekker bezig.

Wil en George kwamen op een woensdagmiddag en dat betekent meestal klaverjassen. Altijd gezellig. Dat de mannen nog steeds willen spelen tegen ons is bijzonder, ze verliezen namelijk meestal!

Op 16 februari gingen Madeleine en ik naar Groningen.
Moeder-dochter weekeinde.
We hadden een pracht van een hotel aan de rand van de stad. Hoewel we al om half tien bij het hotel waren, konden we direkt naar onze kamer om de bagage neer te zetten.
Lopend zijn we toen naar de binnenstad gegaan.
Groningen is erg leuk, vooral de binnenstad. Nog heel veel oude gebouwen en pandjes en een rijke geschiedenis.
Na een heerlijke kop koffie met wat lekkers door de straatjes gelopen. Zoveel originele winkeltjes gezien dat we aan het einde van de dag tot de conclusie kwamen dat we maar twee straatjes hadden gezien.
Tussen de middag een lekkere lunch en daarna de Martinitoren beklommen. Als beloning voor het gekronkel door de nauwe toren een geweldig uitzicht over Groningen.
Voor het avond eten kochten we heel veel tapas bij de Italiaanse Traitteur Ariola, wat we liggend op bed in de hotelkamer ons goed lieten
smaken.
De volgende dag hebben we de helft van een stadswandeling gedaan. Daarna zijn we op bezoek geweest bij Wilna de Grooth.
Een enorme creatieve vrouw, iedereen kent haar prachtige kaarten vast wel, (even googlen).
In de jaren dat ik met Els door het land trok met Gemeentehulp Israel troffen wij elkaar weleens.
Na Els haar overlijden zijn we elkaar gaan schrijven en nu was het in feite de eerste keer dat we elkaar langdurig spraken.
Gelukkig herkende we elkaar meteen en was de krant onder de arm niet nodig.
De ontvangst was meer dan hartelijk en er was stof tot praten te over.
Wilna is sinds twee jaar weduwe maar door haar positieve levensinstelling en de vele kontakten die zij heeft gaat het haar, naar omstandigheden, erg goed.
Wellicht komt ze van de zomer hier en dat zou ik erg leuk vinden.
Toen was het tijd om op te stappen en reden we richting Noordholland. Als afsluiting nog ergens lekker eten en d.v. volgend jaar Februari weer maar dan twee nachtjes.

In de Voorjaarsvakantie zijn we met Thom en Max naar Amsterdam geweest. Thom met Arie naar het Scheepvaartmuseum en ik met Max naar het Tropenmuseum.
In het Tropenmuseum was een speciale Braziliaanse tentoonstelling, met een rondleiding. Dat was erg interessant en leuk. De kinderen konden ook zelf nog allerlei dingen doen.
Het was een hele leuke dag en Thom kon alles precies vertellen toen we thuis kwamen.
Buurman Jan vd Stelt werd 65 jaar en wij werden ook uitgenodigd. Hij kreeg een echte verrassingsparty in een Restaurant in Beverwijk. Hij werd zichtbaar verrast.
Arie en ik zijn, met Wim en Rita naar AZ geweest.
Hier kan ik kort over zijn.
Behalve de gezelligheid eerder met onze vrienden was er geen klap aan.
Koud, slecht fantasieloos voetbal, dus voorlopig hoef ik niet meer.
Normaal gaat Arie met Marijn maar die waren een weekeindje weg. Vandaar dat ik meemocht.
Nou en toen werd ik jarig.
58 jaar.
Vroeger was je echt oud. Nu denk je dat je nog alles kunt.
En het meeste kan gelukkig ook nog.
Behalve trampolinespringen, dat gaat niet meer.
Het was een hele gezellige dag, met de nadruk op heel.
Van s'morgens half elf tot elf uur in de avond aan een stuk door visite.
Ik kijk er met veel plezier op terug.

En als afsluiting de ballonvaart van Madeleine en Egbert. Dat hoort eigenlijk bij Maart maar omdat dit gister plaatsvond ligt het nog zo bovenaan in de hersenpan dat ik het meteen maar noteer.
Samen met hun vrienden Nathalie en Andreas hadden ze gespaart om een ballonvaart te maken.
Dit was gister, de eerste vaart in het nieuwe jaar.
Egyptische tafrelen vlogen aan mijn geestesoog voorbij maar dit was een Ballon uit de Achterhoek dus dat moest goed zijn.
Wij waren er ook bij en namen naderhand Thom en Max mee.
Het was een hele happening.
De deelnemers 14 in getal, moesten zelf ook helpen om de hele installatie op te zetten, Dus ballon uitrollen, wat is dat groot. Heeft bijna de oppervlakte van een voetbalveld.
Egbert mocht de ballon openhouden toen eerst de lucht en daarna het gas de ballon werd ingeblazen.
Hij had het daarna heerlijk warm trouwens.
Nou en toen het mandje rechtop stond konden de aspirant ballonvaarders het mandje instappen. En daar gingen ze de lucht in, je schrijft het sneller op dan dat het gebeurde.
Het duurde nog even voordat de ballon genoeg hete lucht in zich had en kon opstijgen.
In Lutjewinkel zijn ze in een weiland neergestreken. Na een toch van een uur. Er was weinig wind en zodoende werd het doel Obdam/Heerhugowaard niet gehaald.
Ze zijn een ervaring rijker.

Verslag uit: Nederland, Waarland

HET JAAR 2013

Januari is alweer 4 dagen voorbij, hoogste tijd om aan een nieuw dagboek te beginnen. Elke dag gebeurd er hier wel iets wat het noteren waard is maar daar is geen beginnen aan.
Vandaar dat ik enkele hoogtepunten of dingen die ik graag wil onthouden noteer en er zonodig foto's bij plaats.
Op 5 januari ben ik met Wim naar Schoorl gewandeld. Een fikse klus ook omdat we beiden niet zo heel veel wandelen. We gingen met een goede temperatuur op pad, de rugzakjes op de rug en warm aangekleed. Hoewel we onderweg wat motregen voelden hadden we hier niet veel hinder van. Via Oudkarspel naar Geestmerambacht waar we opstaken en lekkere chocomel met slagroom nuttigden.
Om een uur of vier kwamen we aan in Schoorl, ook hier nog even in een leuk restaurantje wat gedronken en toen nog het laatste stukje naar Hotel Jan van Scorel.
Prachtig hotel en een prettige kamer.
Het avondeten gingen we nuttigen, op advies van de receptioniste, in Groet, bij Lekker Puh.
Lekker was het zeker.
Het was nog een fijne wandeling van Schoorl naar Groet. Zonder auto moet je alles lopen.
De volgende dag, na een heerlijk ontbijt, weer wandelend terug naar Waarland.
Het waren leuke dagen.

Er is een kunstcommissie langs geweest. Eind mei is er een tweedaagse kunstroute. Van harte aanbevolen. Door Warmenhuizen, Tuitjehorn en Waarland en ik mag ook meedoen.
Ik mag samen exposeren bij Tiny Roozendaal, vriendin uit Waarland. Zij heeft een hele mooie schuur zodat we met elke weersgesteldheid goed te bereiken zijn. We kijken ernaar uit.

Arie moest weer voor controle naar het Dermatologisch centrum in Alkmaar. Gelukkig was alles goed en mag hij 3 maanden wegblijven.

Yvonne v.d. Valk werd 60 jaar.
Bij haar 50ste waren we ook al aanwezig. Wat vliegt de tijd!
Het was erg gezellig. De feestelijke bijeenkomst was in een leuk wokrestaurant in Zaandam.
Buiten was het berekoud maar binnen warm en cosy.
Gelukkig gaat het goed met Yvonne haar gezondheid.
Op naar de 65 meid.

Tuinman Willem is langsgeweest. Hij is momenteel bezig om ons een offerte te geven voor de veranderingen die de tuin ondergaan dit voorjaar. Vanwege een te veel aan water wordt er een greppel gegraven. Tevens wordt de tuin opgehoogd.
Alles is eruit, het ziet er troosteloos uit.
Arie heeft er veel werk aan maar vindt het leuk om te doen.

In de week van 18 januari kon er geschaatst worden. In Waarland lag de ijsbaan er geweldig bij.
Esmee en Justin waren nauwelijks van het ijs te halen. Wat een verschil met vorig jaar, toen hadden ze het hoofdzakelijk koud.
Nu schaatst Esmee al hartstikke pittig en Justin wil het liefst met de grote jongens ijshockieen.
Ook een middagje met Rita op het ijs geweest, was leuk.
Mijn prikslee valt zo in de smaak dat de jeugd van het dorp er de hele dag wel op wil. Grappig.

Ook met Rita naar Amsterdam geweest op zaterdag 19 januari.
Het was de koudste en guurste dag van het jaar denk ik. We zouden naar de drie markten in de Jordaan gaan.
Dat zijn we ook met wat cafe's als tussenstop om de tenen weer beweegbaar te maken.
Het was erg leuk en in het voorjaar gaan we zeker nog eens.

Arie heeft voor de tweede keer meegedaan met het Waarlands biljart kampioenschap. Het ging hem al beter dan vorig jaar.
Uiteraard gingen we hem aanmoedigen. Na drie dagen spelen werd hij toch uit het tournooi geknikkerd.
We hebben tweemaal aan een georganiseerde wandeling meegedaan. Beide keren met de Beentjes.
De eerste was de 10.5 km. in Egmond. Wat was het koud.
Maar onze favoriete uitspraak is:
Er is geen slecht weer, wel slechte kleding.
Het was een barre wandeling maar als je dan bij het eindpunt je rode konen voelt en bij de andere ziet, dan ben je toch weer blij het gedaan te hebben.
De week erop wandelden we in Schoorl met het Noordhollands Dagblad.
Wim kon er niet bij zijn dus gingen we gedrie op pad.
Ook weer een heerlijke wandeling, veel heuvels gehad en snert en koffie. Heerlijk!

Lekker weer een paar keer naar keramiek geweest bij Beatrix in Warmenhuizen. Ook een keramisten expositie in de kerk van Warmenhuizen bezocht met Tiny. Het was hartstikke verrassend wat voor moois er gemaakt wordt door mensen.

We hadden een paar verjaardagen in de familie. Patty, Max, Egbert en begin februari Maaike. Fijn dat iedereen weer een jaar erbij mocht krijgen.
Eind januari hadden we een Nieuwjaarsborrel bij ons in huis.
De hele Hoebelaan rukte uit.
Het was enorm gezellig.
Ook nog bij een enorm gaaf huiskamerconcert bij Ilonka Ory in Heiloo geweest.
Echt een aanrader voor wie er eens iets anders wil.
Ik stop ermee, volgende keer toch maar wat eerder schrijven. Nu lijken het wel notulen van een vergadering,
groetjes